بعنوان شهروند جزیره ابوموسی همچون دیگر شهروندان همواره از مشکلات تردد در رنج بوده ام. برای همین در این مطلب بعد از مقدمه ای کوتاه به شرح پیشنهادم برای ساماندهی و عادلانه تر شدن تردد هوایی می پردازم.
مقدمه
از مشکل لغو شدن گاه و بیگاه پروازها که تقریباً صابون آن به تن همه شهروندان خورده است که بگذریم، قرار گرفتن در اولویت تردد خود نیز استرس های خاص خود را دارد.
چندین ماه از جزیره خارج نمی شوی که در هنگام نیاز ضروری به تردد در اولویت باشی اما باز هم با روش اولویت بندی دستی تضمینی برای اولویت وجود ندارد.
از طرف دیگر، اگر بخت یار باشد و در اولویت تردد قرار بگیری، باز هم نمیدانی این تردد حقت بوده و یا افراد دیگری نسبت به تو حق و اولویت بیشتری داشته اند و در لیست قرار نگرفته اند و تو می مانی و یک ابهام و عذاب وجدان که شیرینی این تردد را به کامت تلخ می کند.
تنها راهی که به ذهنم رسید این بود که تردد عادی شهروندان به صورت سیستمی اولویت بندی شود تا از عادلانه بودن آن اطمینان حاصل کنیم.
این مشکل و مشکلات دیگر باعث شد قدم به عرصه انتخابات شورای شهر بگذارم تا مجالی برای صحبت و مطالبه گری ایجاد شود.
از آنجا که فقط خودم را در فضای مجازی معرفی کردم و از برنامه هایم گفتم و تبلیغات محیطی نداشتم، انتظار رأی چندانی نداشتم اما حمایت ده ها تن از شهروندان عزیز باعث شد که با وجود انتخاب نشدن، پیگیر شفاف شدن تردد هوایی و رفع دیگر مشکلات در حد توان و ظرفیت رسانه ام باشم.
شرح پیشنهاد ساماندهی تردد هوایی شهرستان
بندهایی از این پیشنهاد را عیناً از کتابچه معرفی خودم برای انتخابات شورای شهر ابوموسی، درج کرده ام و مابقی بندها را به آن افزوده ام:
۱- دسته بندی های موجود (پرسنل فلان اداره و…) در تقسیم سهمیه تردد حذف شود و تردد عادی تمام ساکنان به عنوان شهروند انجام شود.
۲- ظرفیت تردد روزانه، به دو بخش حداقل ۸۰ درصد (تردد عادی شهروندان) و حداکثر ۲۰ درصد (موارد اضطراری و مأموریت های مهم اداری) تقسیم شود.
۳- سامانه ای برای ثبت درخواست های تردد عادی شهروندان طراحی و پیاده سازی شود.
۴- ساکنان درخواست های تردد خود را به طور مستقیم در سامانه ثبت کنند. (به عنوان مثال مهلت درخواست تا ساعات ۱۲ روز قبل قرار داده شود.)
۵- سامانه به طور هوشمند و بدون دخالت کاربر، درخواست های تردد را بر اساس میزان تردد انجام شده خانوارها اولویت بندی کند.
۶- پارامترهایی برای اولویت بندی هوشند درخواست ها نسبت به هم توسط سامانه تعیین شود به عنوان مثال اگر میزان تردد دو خانوار یکسان بود، سامانه اولویت را به خانواری بدهد که مدت زمان بیشتری از آخرین ترددشان گذشته است.
۷-هر شهروند با مراجعه به سامانه بتواند شماره اولویت خود را مشاهده کند و از امکان تردد خود در روز بعد مطلع گردد.
۸- براساس ظرفیت موجود برای شهروندان سهمیه تردد تعیین شود تا افراد بتوانند برای استفاده از سهمیه خود در طول سال برنامه ریزی نمایند.
۹- برای مأموریت های مهم اداری، ادارات با اسناد مثبته درخواست تردد را ارسال نمایند.
۱۰- درخواست های تردد اضطراری و مأموریت های مهم اداری به شیوه قبل و تا حداکثر ۲۰ درصد ظرفیت تردد اولویت بندی گردند.
۱۱- مأموریت های مهم اداری از سهمیه تردد عادی افراد مأمور کسر نشود.
۱۲- این پیشنهاد قابل چکش کاری و بهبود است. (ان شاءالله که مورد توجه مسئولین محترم و خدوم شهرستان قرار گیرد.)
(تا اینجا را در کتابچه تبلیغاتی ام برای انتخابات شورای شهر ذکر کرده بودم)
۱۳- خانوارهایی که به سقف سهمیه تردد سالانه شان رسیده اند امکان ثبت درخواست تردد هوایی در سامانه برایشان بسته شود مگر این که از سهمیه ارائه شده برای فروش توسط دیگر شهروندان مقدار مورد نیازشان را خریداری کنند.
۱۴- خانوارهایی که قصد استفاده از ترددهوایی کمتر از سهمیه شان دارند، بتوانند مازاد نیاز خود را در سامانه برای فروش با قیمت دلخواه (تا سقف قیمت بلیط) قرار دهند.
۱۵- مشخصات خانوار فروشنده برای خانوار خریدار و بالعکس قابل مشاهده نباشد.
۱۶- خانوارهایی که سهمیه تردد خود را می فروشند، فروش ها به منزله استفاده از تردد تلقی شود و به در اولویت بندی درخواست هایشان به صورت خودکار لحاظ شود.
۱۷- خانوارهای خریدار سهمیه، امکان ثبت درخواست جدید داشته باشند اما همچنان براساس میزان تردد انجام شده شان نسبت به دیگر درخواست ها اولویت بندی شوند.
نکته پایانی
با توجه به تجربه ای که بیش از ده سال در راه اندازی انواع سایت اندوخته ام، برایم روشن است که طراحی چنین سیستمی به راحتی امکان پذیر است.
از آنجا که سالانه میلیاردها تومان از بیت المال برای تردد شهروندان شهرستان استراتژیک ابوموسی هزینه می شود، هزینه جزئی برای راه اندازی چنین سامانه ای برای عادلانه تر شدن ترددها منطقی و اجتناب ناپذیر است.
خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خوشنود باشی و ما رستگار
مهدی کمالی